Organisatieontwikkeling


Groei van draagvlakDraagvlak

Vrijwel alle medewerkers halen hun werkplezier uit de kwaliteit van hun werk en uit tevreden klanten. Dé manier om draagvlak bij medewerkers te krijgen om ingesleten patronen te doorbreken, is dan ook om zichtbaar te maken dat de kwaliteit van het werk en klanttevredenheid kunnen verbeteren. Een vlammend betoog van een manager op een zeepkist over de noodzaak van een organisatieverandering is daarvoor vaak niet voldoende. Het effect is veel groter wanneer iemand zelf kan ervaren wat de voordelen zijn.

Onze aanpak richt zich daarom op het doorgronden van de dienstverleningsprocessen in gesprekken met medewerkers en klanten. Oprechte interesse en kritisch vragen liggen aan de basis van elke procesverbetering. Met ruimte voor de puntjes op de ‘i’, zien we het enthousiasme groeien om de verandering te omarmen. Als een olievlek breidt de wens om met steeds weer nieuwe processen aan de slag te gaan zich vervolgens uit.

Samenwerkende organisaties

Onze aanpak werkt niet alleen binnen een enkele organisatie, maar ook wanneer organisaties besluiten om samen te werken. Wanneer de samenwerking vrijwillig is (zoals bij Samen Organiseren), dan is het cruciaal dat de voordelen voor iedereen duidelijk zijn: “what’s in it for me?”

Tegelijkertijd betekent samenwerking dat iedereen zich een beetje moet aanpassen aan het grotere geheel. Dat blijkt prima te lukken, als men het vertrouwen heeft dat de belangrijke argumenten zijn gehoord en de keuzes goed doordacht.